tisdag 30 mars 2010

saknaden av Farmor e stor....

Dagen jag fick det samtalet känns som igår, jag kommer såväl ihåg det. Jag var ute hos min mormor och tvättade kläder, det var måndagen den 27:e december 2004. Pappa lät orolig och en smula förvånad att jag inte hade hört vad som hänt eftersom det hände dagen innan.- Har du inte sett på nyheterna? -Det har varit en jordbävning, sa han där farmor är och vi har inte fått tag på dom....jag kände hur tårarna började rinna. -vadå e dom döda? frågade jag. -Jag vet inte, sa pappa. jag sprang raka vägen in till tvn för att se vad som hänt. En jordbävning under vattenytan hade skapat en enorm våg, en tsunami på 13-15 meter som hade sköljt över Khao lak och många andra ställen.





Farmor och hennes gubbe Tobbe hade bara ett par år innan byggt sej ett hus i Khao lak i Thailand, som låg ca 180 meter från havet. Ett paradis....ett paradis som sköljdes bort.....





På julaftons kvällen ringde min mobil och jag sprang för att hinna svara men det var precis så jag inte hann. Det var farmor och strax efter kom ett meddelande att jag hade ett nytt röstmeddelande och jag ringde upp för att lyssna. Hon lät glad. Hon villa bara önska en god jul och avslutade med att hon älskade mej. Jag tänkte jag ringer upp imorgon, men så vart det inte och sen var det försent. Månaderna innan dom åkte hade dom en avskedsmiddag som jag valde att inte gå på, detta ångrar jag idag. Jag tog det fögivet att dom skulle komma hem igen, men det gjorde dom inte......

Före





Efter











Efter 2 veckors förhoppningar fick vi lov att inse att dom inte skulle komma tillbaks. Det gick nån månad då vi fick veta att Både farmor och tobbe hade hittats och blivit identifierade. Kropparna flögs hem i kistor och det var en fin ceremoni på uppsalas flygplats, som jag tyvärr inte var med på. Begravningen hölls den 10e mars om jag inte mins fel i barkarbys kyrka.




Saknaden av er är enorm. Ni kommer alltid finnas i våra hjärtan....

4 kommentarer:

Annelie sa...

Jag kommer också ihåg de dagarna av ovisshet som om de hände alldeles nyligen.

De har en alldeles speciell plats i mitt hjärta också!

Kram vännen!

♥ jejje ♥ sa...

ja det var verkligen jobbigt =( är fortfarande jobbigt...dom missar ju allt nu...melwin och ja alltsom händeri ens liv....=( vill fortfarande ringa dom ibland....

kram

Mlee sa...

know the feeling! =( *kramar om hårt* men får se det lite positivt, vi vet ju att våra små har bra skyddsänglar med sig på deras livs väg =)

♥ jejje ♥ sa...

ja precis =) kram